Taxibranschen har blivit lite som en fotbollsplan med 200
spelare - alla kan inte göra mål.
Från att taxinäringen fram till 90-talet varit en starkt
reglerad bransch och yrket taxichaufför hade en ganska god klang
i folks öron, har taximarknaden efter avregleringen blivit en
mix med skandaler och fiffel som smakfullt varvats bland
tidnings-rubrikerna.
De etablerade beställningscentralerna har dock idag tagit tag i
en del av problemen och med interna förarutbildningar och strikt
policy försöka återfå förtroendet hos taxikunderna samt få
tillbaka lite av den klass som taxiåkandet haft under årtionden
vad gäller service och kvalité.
Ett av dessa taxibolag är TaxiKurir i Malmö, där jag
till vardags förtjänar mitt levebröd.
Bilden på taxibilarna ovan, associerar dock inte till TaxiKurir, utan till
TS-Taxi, där jag började min taxibana i mitten på 80-talet.
TS-Taxi hade då brutit sig ur dåvarande Malmö Taxi för att få
bort klyschan "Taxi - var god dröj" och i stället jobba för att
ge kunden så bra service och kvalitet som möjligt.
TS-Taxi köptes i början av 2000-talet upp av
TaxiKurir-koncernen.
Tanken med att värna om god service och kvalitet till kunden
går även idag som en röd tråd genom hela TaxiKurirs verksamhet - Vi
är en god bit på väg...
|